Често към мен се обръщат жени, които се хранят по принцип здравословно, но въпреки това срещат проблеми при зачеването. Аз самата години наред се храних със здравословно и балансирано, но едва когато реших да си съставя фертилна програма, успях да забременея.

Когато говорим за репродуктивно (или фертилно) хранене, трябва да имаме предвид, че повечето здравословни препоръки, които са разпространени в мрежата, са съобразени или с редукцията на теглото, спорт или с някои социално значими заболявания. Често ще попаднете и на препоръки от „специалисти“, следващи определени хранителни модели като вегетарианско хранене, веган, палео-, кето- диети и др.

Може да прочетете и на препоръки от рода: да избягвате жълтъци, да пиете обезмаслено мляко, да избягвате мазнините, да пиете кафето без захар или да консумирате диетични газирани напитки. Ако не са съобразени с вашите индивидуални нужди обаче, тези препоръки могат да доведат до още повече наднормено тегло и диабет, въпреки че се считат за полезни. Например, моите наблюдения при жени с проблемно забременяване показват, че ниското съдържание на мазнини в менюто може да е причината за инфертилитета.

Най-често към мен се обръщат жени, следващи вегетариански хранителен модел, тъй като имат повод да се замислят за балансирането на менюто си и не без основание. Те искат да знаят, как да си осигурят витамин В12 и пълноценен протеин, но фертилните храни са богати и на други нутриенти, които се съдържат предимно в храните с животински произход: масноразтворими витамини (А, Д, Е и К), витамини от групата В, полезни мазнини, минерали (калций, желязо, йод, фосфор, цинк, мед и др.). От растителните източници също може да се набавят някои полезни нутриенти, като магнезий, за да балансира калция, например. При тях също има особености обаче.  Най-вече относно приготвянето – за да се усвоят правилно, трябва да се накисват правилно.

Когато говорим за фертилно хранене, се съобразяваме предимно с „предпочитанията“ на нашите репродуктивни органи. Накратко казано: яйчниците не обичат сладко, но обичат мазнини и зеленолистни храни!

Една от любимите ни напитки, които пък не е „по вкуса“ на нашите яйчници, това е кафето. Всеки път, когато си помислите, че имате нужда от стимул, за да се събудите, сетете се, че има някой, на когото кофеинът няма да се отрази добре. Фертилното хранене включва достатъчно разсънващи съставки, като кокосово масло и ябълки, например.

Не забравяйте, че кафето и сладкото имат пристрастяващ ефект! Ето как можем да заместим някои стари навици, с фертилни варианти:

  • Ако имате навика за закусвате протеиново барче, заместете го с рохко сварено яйце и пълнозърнест тост. Две яйца съдържат необходимото количество холестерол, което се преобразува в естроген, необходим на яйчниците, за узряването на здрави яйцеклетки. Знаем, че здравословното хранене ни казва да избягваме холестерола, но когато става дума за фертилно хранене – холестеролът е необходим, за да я повиши способността ни за зачеване.
  • Ако сте избягвали млечните поради непоносимост към лактоза или защото млечните ви подуват, вклю1ете по малко твърди сирена, които са „сурови“, което означава, че ензимът лактаза не е разрушен. Яйчниците имат нужда от тези полезни мазнини, които ще получат от сиренето. И може би ще останете приятно изненадани от факта, че подуване няма да последва.
  • Отлично звучат и аргументите в полза на диетичните или стимулиращи храни и напитки, но… Фертилното хранене е на друго мнение. Липсата на мазнини ще затрудни яйчниците в опитите им да произвеждат здрави яйцеклетки. Или пък ще ги залеят с толкова много захар, че ще последва образуване на кисти (синдром на поликистозните яйчници) и съответно – липса на овулация.

Ако сте решили да имате бебе, ако искате някой ден да станете родители, помислете още от сега! Защото отговорността за нашите деца започва още преди зачеването.

Елена Терзиева

Нутриционист

Телефон: +359 889 901 660

E-mail: elena@elenaterzieva.com

www.elenaterzieva.com

Ако желаете да се подготвите за бременността, да повишите своята способност за зачеване, в онлайн Програма Супер БЕБЕ ще получавате стъпка по стъпка информация от нашите специалисти – репродуктивно хранене, рецепти, списък с излседвания, препоръки от репродуктивни специалисти, психология, анти-стрес техники, упражнения. Получавате достъп по e-mail за неограничено време.

Ако желаете да се включите в Супер БЕБЕ – програмата за повишаване на фертилитета и подготовка за бременност, запишете се ТУК или натиснете бутона по-долу:

Включи ме сега!

Ако искате да ви изпратим повече информация за Програма Супер БЕБЕ, попълнете формуляра ТУК или натиснете бутона по-долу:

Искам да науча повече

Ако имате въпроси, свържете се с нас:

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментара си!
Въведете името си

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.