Когато правя програмите за повишаване на фертилитета, често ме питат: „Задължително ли е да спра захарта?! Какво общо има?“

Никак не обичам да ограничавам клиентите си от любимите им неща. Обаче! Когато става дума за фертилността, за това да имаш дете, настоятелно препоръчвам да се направи тази „жертва“.

Докато се опитвах да забременя (неуспешно) имах навика да хапвам едни „здравословни“ петифурки следобед. Казвах си – една петифурка, какво толкова?! И така всеки ден… Обаче, докато не ги отрязах, бебето не дойде.

Ето как се случват нещата…

Истината е, че регулярната консумация на сладко може да доведе до безплодие или съответно да влоши репродуктивните проблеми, ако вече имате такива. Затова си струва напълно, в името на детето да се поогледате за здравословни алтернативи.

Кои са нездравословните варианти:

  • Бяла захар
  • Бяло брашно
  • Царевичен, глюкозо-фруктозен сироп
  • Бял ориз
  • Алкохол

Ако се загледате в етикетите, ще установите, че тези съставки присъстват в повечето пакетирани изделия, които може би ползвате за закуска или междинно похапване.

Каскадният ефект на захарта

Нарушение на хормоналния баланс

Храните, богати на захари, повишават рязко нивата на кръвната захар, което пък води до повишено отделяне на инсулин. Ето как това е свързано с хормоните:

Този пик в нивата на кръвната захар трае около 15-30 мин., след което следва рязко понижение, което причинява усещане за умора и отпадналост.  
Тази ситуация създава реакция в организма, позната като синдрома „бий се или бягай“, тъй като стимулира секрецията на надбъбречните жлези. Спадът в кръвната захар кара жлезите да отделят кортизол и адреналин, за да компенсират ниската захар в кръвта. Този процес, ако се случва редовно и постоянно, изтощава набъбречните жлези, те намаляват секрецията и забавят процесите си. Ето това вече може да доведе до хормонален дисбаланс, тъй като вече не се произвеждат или секретират достатъчно хормони. Останалите жлези с вътрешна секреция не получават сигнал да отделят техните хормони и така цялата тази ситуация оказва ефект върху нивата на естрогена и прогестерона, както и на андрогените DHEA и тестостерон. Това се отнася както за жените, така и за мъжете. И то само заради една петифурка…

Инсулинова резистентност

Панкреасът отделя инсулин, за да превърне кръвната захар в енергия в нашите клетки. Колкото повече сладичко хапваме, толкова повече инсулин се отделя от панкреаса. С течение на времето, отделянето на прекалено много инсулин, може да доведе до инсулинова резистентност. А тя от своя страна нарушава нормалната овулация, като я потиска или ограничава узряването на яйцеклетките. Инсулиновата резистентност може да попречи и на имплантирането на оплодената яйцеклетка в матката. Жените, диагностирани с инсулинова резистентност, страдат от спонтанни аборти 4-5 пъти по-често от останалите. Инсулиновата резистентност е и ключов фактор при жените със синдром на поликистозните яйчници.   

Гъбични инфекции
Гъбичните инфекции не могат да причинят директно инфертилитет, но могат да попречат на сперматозоидите да достигнат яйцеклетката. Да не забравяме, че за да се зачене бебето, е необходимо да имаме полов  контакт, който е почти невъзможен или най-малкото – неприятен при вагинална гъбична инфекция.

ПМС (Предменструален Синдром)
Консумацията на захар, може да предизвика хипогликемия (ниско ниво на кръвната захар). Тя от своя страна може да породи ПМС или да обостри симптомите.

Слаб имунитет
Изследванията показват, че дори само една с.л. захар, може да понижи имунитета за период от 4 часа. Нищо чудно, че най-често се разболяваме по празниците, когато си позволяваме повече сладки неща.

Заниженият имунитет ни прави уязвими към всякакви инфекции. Това включва гъбични инфекции и бактериална вагиноза, както и сексуално предавани болести. Всички те могат да доведат до безплодие или да създадат проблеми за зачеването.

Дефицит на витамини и минерали

За да може организмът ни да произвежда инсулин, той може да изчерпи запасите си от минерали и витамини. Най-често той използва витамините от групата В, особено В6, Вит. Е, магнезий и мед. А занижените нива на витамин Е се свързват със спонтанни аборти.

Здравословните алтернативи на захарта

Добрата новина е, че има варианти, чрез които няма да почувствате липсата на сладко. Кои от тях ще използвате, зависи от гликемичния индекс, който показва с каква скорост въглехидратите се превръщат в захар. Колкото е по-висок гликемичният индекс (ГИ), толкова повече скача кръвната захар и толкова повече инсулин се отделя. Например, бялата захар има ГИ=80, който се счита за висок, а глюкозо-фруктозният сироп има ГИ=87. Обърнете внимание, че повечето пакетирани сладки храни съдържат именно глюкозо-фруктозен сироп.

За сиропа от агаве и меда
Те са считани за здравословни заместители на захарта, но изследванията показват, че тези подсладители също могат да повишат рязко кръвната захар. Медът малко повече, агавето – по-малко. Въпреки, че са здравословни, на жените с инсулинова резистентност все пак препоръчвам да ги консумират в съвсем малки количества. Разбира се, говорим за натурален суров мед. Конвенционалният мед, който се продава в магазините, е преработен и неговият ГИ се доближава до този на захарта =75.

Суровият мед има ГИ =30, сиропът от агаве има ГИ=15-30.

Стевия
Малко хора знаят, но стевията е всъщност растение. Листата му са много, много сладки. И това е може би най-сигурният начин да подсладите изделията, които приготвяте, без да се притеснявате. Стевията не причинява никакво повишение на кръвната захар. Няма и никакви странични ефекти. Интересен факт е, че е около 100-300 пъти по-сладка от захарта, затова и се ползва в съвсем малки количества. Предлага се стрита на прах или като течен екстракт. Това е най-подходящият подсладител за жени със синдрома на поликистозните яйчници и диабет.

Стевията има ГИ=0.

Ксилитол

Това е хидрогениран въглехидрат от фибри на различни растения, най-често от кора на бреза. Натурален е и ниско калоричен. Понеже се разгражда доста по-бавно от захарта, не може да причини проблеми при инсулинова резистентност или други свързани заболявания. Дори има проучвания, че ксилитолът спомага за справянето с гъбични инфекции. Ксилитолът, обаче не се усвоява напълно от организма, което при някои хора причинява стомашен дискомфорт.

Това е хидрогениран въглехидрат от фибри на различни растения, най-често от кора на бреза. Натурален е и ниско калоричен. Понеже се разгражда доста по-бавно от захарта, не може да причини проблеми при инсулинова резистентност или други свързани заболявания. Дори има проучвания, че ксилитолът спомага за справянето с гъбични инфекции. Ксилитолът, обаче не се усвоява напълно от организма, което при някои хора причинява стомашен дискомфорт.

Ксилитолът има ГИ=7

Еритрол

Съдържа се по естествен начин в гроздето, динята, крушите, гъбите и някои ферментирали храни. Въпреки, че еритролът е инсектицид, за човека не е токсичен и се използва в индустрията като изкуствен подсладител. Все пак, в големи количества може да причини дискомфорт. Изследвания на мишки, проведени от „Научния комитет по храните“ показват, че еритролът не нарушава фертилитета, не влияе на бременността и поколението. На пазара се предлагат някои био варианти, които са за предпочитане.

Еритролът има ГИ=1.

5 лесни начина да заместим захарта

1. Използвайте здравословните алтернативи при всяка възможност. Когато ви се прииска да хапнете сладичко, изпробвайте нови рецепти, като в тях замествате захарта с предложените по-горе алтернативи. Приготвяйте десерти с тези подсладители и ги носете със себе си, когато сте на гости или на заведение. Когато свикнете, ще установите, че тези ястия са не по-малко вкусни от подсладените със захар. Предлагам ви да опитате и моята рецепта за Фертилен безглутенов кекс без никакъв подсладител.

2. Използвайте пълнозърнести храни, вместо бели, рафинирани. Това означава да избягвате консумацията на бяло брашно и изделия, които го съдържат. Вместо това, използвайте пълнозърнести брашна или готови продукти. А най-добре да използвате зърнените в целия им вид: пшеница, лимец, киноа, елда, амарант, просо и др. Ето една изключително вкусна рецепта за Киноа със зеленчуци (при репродуктивното  хранене може да пропуснете соевия сос).

3. Избягвайте алкохола. Все се намира по някой повод или оправдание да пийнем чаша вино, за да се отпуснем или да празнуваме. В името на здравето обаче, напомнете си, че има и други начини за релаксация и справяне със стреса. Следващият път, когато се почувствате напрегнати и стресирани, опитайте нещо малко по-различно. Например, излезте да се поразходите, споделете проблема с приятели или с близки хора, поиграйте на настолна игра (не електронна, тъй като това напряга допълнително нервната система), направете си успокояващ чай, вземете си вана, медитирайте.

4. Консумирайте свежи плодове или храни, богати на протеини, вместо сладки неща. Ако ви се прияде сладко, по-добре хапнете някакъв сезонен плод или сурови ядки, отколкото вафла или бисквита.

5. Изпивайте по едно зелено смути всеки ден! Смутитата са засищащи и намаляват апетита към сладко, тъй като са с висока хранителна стойност.

Ако искате да научите повече, включете се в Програмата за повишаване на фертилитета и подготовка за бременност Супер БЕБЕ. Ще се запознаете с репродуктивното хранене, ще опитате нови  фертилни рецепти, ще получите съвети от репродуктивни специалисти, ще научите как да се справите със стреса, как да медитирате за повишаване на фертилността, ще правите йога и физиотерапия за зачеване и още много…

Елена Терзиева

Нутриционист

Телефон: +359 889 901 660

E-mail: elena@elenaterzieva.com

www.elenaterzieva.com

Ако желаете да се включите в Супер БЕБЕ – програмата за повишаване на фертилитета и подготовка за бременност, запишете се ТУК или натиснете бутона по-долу:

Включи ме сега!

Ако искате да ви изпратим повече информация за Програма Супер БЕБЕ, попълнете формуляра ТУК или натиснете бутона по-долу:

Искам да науча повече

Ако имате въпроси, свържете се с нас:

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментара си!
Въведете името си

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.