Когато говорим за здравословно хранене, едно от най-важните неща е храната да е с чист произход – екологично или био производство.  Чистата и пълноценна храна може да ни осигури ценните вещества, от които се нуждаем, за да сме здрави. Тази храна осигурява интегритета на нашето ДНК, което с възрастта става все по-важно, след като години наред сме били подложени на влиянието на токсини, ксено-хормони и свободни радикали. Тези фактори, освен всичко друго, нарушават и способността за зачеване и износване на здраво дете. Най-често те влияят върху качеството на яйцеклетките и сперматозоидите. Както знаем, здравословното и фертилното хранене са различни неща, макар че имат допирни точки.

Ако се интересувате от здравословно хранене, сигурно сте чували, че има храни, които са замърсени и е добре винаги да бъдат с органичен произход. Има и такива, които не са толкова замърсени и може да допуснем конвенционално производство.

При всички случаи, когато се подготвяте за бременност, уверете се, че сте включили следните фертилни храни в менюто си:

  1. Ябълки – достъпни и разпространени плодове с нисък гликемичен индекс,  което означава, че няма да повлияят на кръвната захар, а ние знаем как захарта влияе на способността за зачеване. Ябълките са нискокалорични и богати на фибри, спомагащи детоксикацията на излишния естроген, който може да е причина за безплодие. Най-добре ги консумирайте небелени, тъй като в кората се съдържат 2/3 от фибрите на плода. За предпочитане да са еко/био!
  2. Бразилски орехи – известни са със съдържанието на селен, но те ни доставят и цинк и L-карнитин. Цинкът, освен, че укрепва имунитета, подобрява състоянието на сперматозоидите при мъжете, както и селенът и L-карнитинът. Селенът, от своя страна, е необходим за правилното формиране на сперматозоидите. Само 2-3 бразилски ореха на ден са достатъчни. Не повече!
  3. Броколи – не на всички е любимо, но броколито е богато на фитонутриенти и фибри, които помагат на организма да се освободи от излишния естроген. Брюкселското зеле, зелето и кейлът, също са от семейство кръстоцветни и имат подобна роля. Не е задължително да са с органичен произход.
  4. Конопено семе – отличен източник на есенциални масни киселини. Само 3 с.л. доставят 3000 мг. омега-3 масни киселини. Съдържат и омега-6, гама-линолеова киселина (GLA) и сдържат 20 аминокиселини, 9 от които – незаменими. Конопеното семе е богато на протеини и фибри. НО за протокола: конопеното семе НЕ причинява психотропен ефект, както пушенето на канабис. Избягвайте конопено семе с произход от Китай!   
  5. Леща – чудесен растителен източник на желязо, фибри и протеин. Моя любима храна, която има позитивна роля за фертилността, тъй като е богата на фолат. Една чаша сварена леща предоставя 90% от дневната нужда от фолат. Също няма нужда да е органична.
  6. Малини – богати на антиоксиданти, които ни защитават от свободните радикали. Тези дребни червени плодчета защитават и маточната лигавица и укрепват ДНК на яйцеклетките и сперматозоидите. Също така имат нисък гликемичен индекс и са чудесен източник на витамини и минерали. Листата от малини са известни с тонизиращите си свойства за матката. За предпочитане е да са с био произход.
  7. Спанак – задължителен при фертилното хранене! Това една от любимите ми храни и една от най-богатите на нутриенти на Земята. Спанакът е богат на  антиоксиданти, витамини и минерали: вит. К, А, С, Е, В2, В6, манган, фолат, магнезий, желязо, калций, калий, фибри, мед, протеин, фосфор и цинк – всички те са необходими за фертилитета. Спанакът е и източник на омега-3, ниацин и селен. За предпочитане е органичен или най-добре да си го отгледате сами (лесно се гледа в саксия). Накисвайте за 10 мин. във вода с малко сода за хляб преди консумация, за да се премахнат оксалатите.
  8. Подправки – друга любима моя тема. Сред фертилните подправки спадат: куркума, джинджифил и кайенски червен пипер, които подобряват кръвния ток в тялото, имат противовъзпалителен ефект и обезболяващо действие. Повече за фертилните подправки разказвам в цяла отделна сесия в Програма Супер БЕБЕ.
  9. Орехи – отличен и достъпен източник на омега-3. Те са необходими за производството на хормони. Също така спомагат формирането на мозъка на бебето. Само четвърт чаша сурови орехови ядки съдържа 2270 мг. омега-3. Винаги консумирайте сурови и накиснати предварително ядки.
  10. Пълнозърнести храни – те са непреработени, пълноценни и са чудесен източник на антиоксиданти, мед, манган, В витамини и желязо. И може би най-важното, което съдържат, са разтворимите фибри, които спомагат за редуцирането на холестерола, подобряват изхождането и участват в регулацията на кръвната захар, като не на последно място – укрепват имунната система. Освен това имат и противовъзпалителен ефект. Най-лесният вариант е да ползвате овесени ядки за закуска. Може да разнообразите менюто си и по-непопулярните, но полезни: киноа, ечемик, елда, спелта, просо и разбира се, кафяв ориз. Най-важното за зърнените е да бъдат накисвани подходящ начин. Удобна схема за накисване представям в Програма Супер БЕБЕ.

В репродуктивното хранене достойно място заемат и някои храни с  животински произход. Може би ще се изненадате, но сред тях са: масло (гхи), масло от черен дроб на треска/акула, дроб, яйца, мляко, риба, чисто месо и др. Повече за тяхната роля, необходими количества и рецепти, споделяме и приготвяме в онлайн Програма Супер БЕБЕ.

В момента можете да се включите в Програма Супер БЕБЕ с 50%  отстъпка с код SBP50.

Бъдете здрави, бъдете осъзнати и се грижете за себе си, защото няма да го направи никой друг! Особено, когато става дума за създаването на нов живот.

Аз оставам на разположение, ако мога да съм ви полезна!

Елена Терзиева

Нутриционист

Телефон: +359 889 901 660

E-mail: elena@elenaterzieva.com

www.elenaterzieva.com

*Статията не гарантира лесно и бързо зачеване, не е повод за диагноза и не замества консултацията с медицински специалист. Това е предложение за целенасочени и осъзнати действия в здравословното хранене и начин на живот. Ако имате диагностицирано заболяване или здравословен проблем, обърнете се към медицински специалист.

Ако желаете да се подготвите за бременността, да повишите своята способност за зачеване, в онлайн Програма Супер БЕБЕ ще получавате стъпка по стъпка информация от нашите специалисти – репродуктивно хранене, рецепти, списък с излседвания, препоръки от репродуктивни специалисти, психология, анти-стрес техники, упражнения. Получавате достъп по e-mail за неограничено време.

Ако желаете да се включите в Супер БЕБЕ – програмата за повишаване на фертилитета и подготовка за бременност, запишете се ТУК или натиснете бутона по-долу:

Включи ме сега!

Ако искате да ви изпратим повече информация за Програма Супер БЕБЕ, попълнете формуляра ТУК или натиснете бутона по-долу:

Искам да науча повече

Ако имате въпроси, свържете се с нас:

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля въведете коментара си!
Въведете името си

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.